Terug-van-vakantietips van Flexas.nl

Werken na de zomervakantie

De eerste werkweek na de vakantie? Vijf motivatietips om weer aan de slag te gaan!

Veel mensen voelen zich down na de vakantie: ze hebben last van de ‘post holiday blues’. De wekker gaat zoals gewoonlijk ’s ochtends weer. Hét geluid dat de plicht roept. Dan moet er opeens van alles gedaan worden. Er moet gewerkt worden! Ben je vatbaar voor post holiday blues? Met onze motivatietips zit je binnen korte tijd weer stralend op uw bureaustoel!

Zo kom je erachter of je vatbaar bent voor de ‘post holiday blues’

Niet iedereen voelt zich ietwat depressief na de vakantie. Wetenschappers kunnen voorspellen hoe vatbaar iemand is voor de ‘post holiday blues’. Hoe is dat bij jou? Stel jezelf de volgende vragen:

  • Kun je goed relaxen?
  • Ben je gelukkig op uw werk?
  • Heb je veel reiservaring?
  • Kies je de juiste, leuke vakantie?
  • Zit er niet te veel tijd tussen jouw geplande vakanties?

Als je de meeste vragen met ja kunt beantwoorden, dan zul je je minder down voelen na de vakantie. Eigenlijk ook best logisch. Als je jouw baan zou haten en óók nog maar 1 keer per jaar op vakantie gaat, dan valt er weinig te lachen.

Vijf motivatietips

Heb je net als veel andere hoger opgeleiden last van de ‘post holiday blues’? Of opstartproblemen na de vakantie? Voilá, 5 motivatietips voor jou:

1. Nee, ga niet meteen aan de slag!

Veel mensen voelen zich op de terugreis naar huis al somber. Dit komt door de gedachte: ‘Ik moet werken.’ Eenmaal thuis storten ze zich meteen op hun werk. Niet doen! Als je thuiskomt van jouw vakantie, dan moet je weer even acclimatiseren. Gun jezelf een dag of wat om te herstellen van uw vakantie. Reizen is vermoeiend en je wilt graag jouw zaakjes weer op orde hebben. Pak je koffer uit, ontspan en dan krijgt je vanzelf weer zin om te werken.

2. Start met eenvoudige taken

Jouw eerste taak is niet vervelend: je collega’s bijpraten over jouw vakantie. Taak volbracht? Neem een kop koffie en begin dan rustig met het lezen van je mail. Veel mensen vrezen hun mailbox na vakantie. Deze is meestal overvol. Een uitpuilende mailbox is dé veroorzaker van ‘post holiday blues’. Don’t: down voelen. Do: bepaal welke e-mails prioriteit hebben en werk deze bij. De rest komt later wel.

3. Pak jouw agenda en plan iets leuks

Het beste medicijn tegen een somber gevoel na de vakantie is het inplannen van iets leuks. Ga samen met je gezin uit eten. Of met je partner naar de bioscoop. Onze ultieme motivatietip tegen ‘post holiday blues’: plan de volgende vakantie. Kom weer in de vakantiestemming. Daarvan krijgt je weer positieve energie. De voorpret kan nooit vroeg genoeg beginnen!

4. Ga lekker sporten en leef gezond

Veel hoger opgeleiden leven gezond. Maar op vakantie is gezond leven lastiger. Waarschijnlijk heb je ook lekker gegeten op vakantie en weinig lichaamsbeweging gehad. Dat is je goed recht! Tijd om daar verandering in te brengen. Ga sporten. Wordt actief! Zorg dat je de juiste voedingstoffen binnen krijgt. Voordeel: het bevordert een gezond leven en actief dagritme. Dan kun je weer op volle kracht werken.

5. Nieuwe ideeën opgedaan op vakantie? Voer ze uit!

Tijdens de vakantie heb je alle tijd om over uw leven na te denken. Te reflecteren. Waarmee ben je tevreden? Wat kan er beter? Stel na de vakantie een lijstje ‘verbeter punten’ op en ga ermee aan de slag. Wilt u meer tijd doorbrengen met uw kinderen en met partner? Of het hardlopen eindelijk oppakken? Doe het. Wat houdt je tegen? Zeg maar dag tegen de ‘post holiday blues’!

Blogcategorie