Creatieve functienamen op kantoor

Tags

Creatieve start-ups breken de klassieke functie-omschrijvingen en gaan hiermee fantasievol te werk. Generatie Y heeft behoefte aan vrijheid, niet dingen doen zoals ze altijd gaan maar op je eigen, creatieve manier. Deze nieuwe groep professionals noemen zichzelf ‘Chief Visionary’s’, ‘Chief Happiness Officers’ en ‘Ambassadors of Buzz’.

Gekke functienamen overgewaaid uit Silicon Valley

De functieomschrijving gaat al eeuwen terug, zegt Peter Cappelli, directeur van het Center for Human Resources van Wharton School of the University of Pennsylvania. Maar waar een titel vroeger enkel voor intern gebruik was bedoeld, werd het vanaf de jaren negentig steeds belangrijker dat de functieomschrijving ook aantrekkelijk was voor de buitenwereld. Deels omdat bedrijven steeds meer contact met de buitenwereld hadden, maar vooral omdat werknemers een aanbod van andere bedrijven wilden krijgen.

De recente opkomst van de creatieve functieomschrijving is begonnen in de tech- en start-upwereld in Silicon Valley. Met de groei van de high-tech industrie na de oorlog ontstonden veel creatieve bedrijven met nieuwe functies. Dat deze jonge, creatieve bedrijven geen klassieke CEO maar een ‘Chief Visionary’ of een ‘Chief Cheerleader’ hanteerden, paste daarnaast bij de tijdsgeest van vernieuwing.

Ondertussen zijn de onconventionele functieomschrijvingen ook buiten Silicon Valley doorgedrongen. Omarmd door een generatie twintigers en dertigers die is opgeroeid met het idee dat hun baan, en dus ook hun functieomschrijving, bijzonder moet zijn. En overgenomen door bedrijven die hopen dat een speelse titel de werknemer creatiever maakt. Iets dat, zo vermoedt Cappelli, waarschijnlijk ook het gewenste effect heeft. Want wat klinkt beter, techsupportmedewerker of ‘Genius’?

Enkele voorbeelden

Het woordje ‘guru’ (of in het Nederlands: goeroe) past ons allemaal. Van ‘marketing guru’ en ‘people guru’ tot ‘love guru’ (ofwel: een dating coach). Op Linkedin komt het woordje wereldwijd ruim 48.000 keer voor in een functieomschrijving. Anderen kiezen liever voor de woordjes ‘wizard’ (5.118 keer), ‘Jedi’ (1.399 keer), ‘rockstar’ (1.569 keer) of ‘ninja’ (5.965 keer). Denk bijvoorbeeld aan ‘smiles ninja’ (klantenvertegenwoordiger), ‘time attendance ninja’, ‘media sales ninja’ of ‘pizza ninja’ (ook wel: Lord of the Dough). Maar waar bij de vele Jedi’s en ninja’s nog valt te ontcijferen wat hun werkveld is, wordt het een stuk lastiger voor een recruiter die het Linkedin-profiel van Maya Zuckerman (39) onder ogen krijgt. Naast ‘media entrepreneur’ omschrijft ze zichzelf als ‘story architect’ (ofwel, in het kort: iemand die ‘verhalen bouwt’ rond een merk) en ‘culture hacker’ (iemand die de ontwikkeling van culturen bestudeert).

De Beste Social Media is op zoek gegaan naar de meest opvallende namen voor een functie in Nederland en stelde de volgende top 10 samen:

– Verloningskoning / Ronald van der Maarel / Coolblue
– Mondhoekmonitor / Steven Seeram / Coolblue
– Client Happiness Manager / Julia van den Bergh / Buzzcapture
– Master of Organized Chaos / Kelly Kerkstra / Typhoon Hospitality
– Licensed Dinosaur Trainer / Jeff Sen / WeTransfer
– Unicorn Collector / Gerrit Jan Kooijman / WeTransfer
– Merkmoeder / Eva Nooitgedagt / Coolblue
– Politieproducer / Franki Klarenbeek / Opsporingcommunicatie Nationale Politie
– Social Samurai / Eliane Roest / Typhoon Hospitality
– Kabelmeister / Wouter Hol / Kabeltje.com

'Spotify Way'

Om de startup-werksfeer te behouden heeft muziekdienst Spotify de 'Spotify Way' ontwikkeld om te werken. Sinds de oprichting door Daniel Ek en Martin Lorentzon in 2008 is Spotify in razend tempo uitgegroeid tot een wereldwijd bedrijf met momenteel 2600 medewerkers. Het hoofdkantoor in Stockholm is hip en trendy ingericht met luxe coffee corners, tafeltennistafels, banken en muziek (natuurlijk). Even wat inspiratie:

Spotify staat wereldwijd bekend om haar unieke organisatiestructuur. Voor de technische afdeling van het bedrijf moet je je dus vooral geen hiërarchische, top-down management structuur inbeelden. In plaats daarvan maakt Spotify gebruik van zogenaamde squads, tribes, alliances, en guilds. 

Een developmentteam heet bij Spotify een ‘squad’ en bestaat uit zes tot twaalf medewerkers en functioeren als een mini-startup. Ze zitten bij elkaar en hebben alle talenten en tools die nodig zijn om te ontwerpen, ontwikkelen, testen en lanceren van hun gedeelte van het product. Ze zijn een zelfsturend team en beslissen volledig zelf over de manier waarop ze werken. De meeste squads hebben een gave werkplek inclusief bureaus, lounge gedeelte en een persoonlijke ‘huddle room’. Bijna alle muren zijn behangen met whiteboards en worden gebruikt om de werkzaamheden inzichtelijk te maken.

Een ‘tribe’ is een verzameling squads die werkt aan gerelateerde onderwerpen – zoals de muziekspeler of back-end infrastructuur. De squads die zich in dezelfde tribe bevinden zitten in hetzelfde kantoor (vaak naast elkaar) en hebben een gezamenlijke lounge area om samenwerking en toevallige ontmoetingen te stimuleren. En dan heb je nog  een ‘chapter’ is een kleine familie van personen met dezelfde kennis,kunde en werkzaamheden (denk bijvoorbeeld aan Android ontwikkelaars). Om terug te komen bij de functieomschrijvingen ben je bij Spotify dus geen manager maar een Tribe leader of een Chapter leader.