Coworking etiquette: maak van jouw coplek een prettige ervaring

Coworking Amsterdam

De term "coworking" hoor je in de wereld van flexibele werkplekken steeds meer. Deze manier van werken biedt veel voordelen, met name voor zelfstandige die graag gemakkelijk in contact komen met gelijkgestemde. De voordelen van coworking klinken fantastisch: Een groep zelfstandige professionals met hun eigen carriere, die zijn geinteresseerd in de synergie die ontstaat uit werken tussen gelijkgestemde in dezelfde ruimte. Maar vraag ieder willekeurig persoon die regelmatig werkt in een coworking kantoor en je komt erachter dat coworking ruimtes ook te maken hebben met hun eigen uitdagingen. Bijvoorbeeld: Is het toegestaan om een conference call te houden in een gedeelte ruimte? En is jouw favoriete eten ook favoriet bij de professionals waar jij de ruimte mee deelt?

Ken jij de do's and dont's binnen een coworking kantoor? Geen paniek. Wij hebben een aantal veel voorkomende vragen over co-irritaties en co-gewoontes voor je uitgezocht en geven jou deze tips ervoor te zorgen dat jouw coworking etiquettes helemaal up to date zijn.

1. Geluidsbeleid

Voordat je een membership aangaat met een coworking ruimte is het belangrijk om de voordelen, de nadelen maar vooral ook de kenmerken van een coworking ruimte goed te kennen. Een coworking ruimte is zo ingericht om kennisdeling te stimuleren. Dit betekent open en transparante ruimtes. En je zult dus de gesprekken van gelijkgestemde om je heen regelmatig horen. Wanneer je een telefoongesprek hebt hoef je dus ook niet in een hoekje te gaan fluisteren. Besef dat jij andere mag horen en zij jou. Het is immers geen bibliotheek. Alhoewel fluisteren een veilige oplossing lijkt, zul je beseffen dat wanneer je om je heen kijkt niemand om je heen zich aan jou zal irriteren wanneer jij je telefoon op pakt. 

Coworking ruimtes zijn zo ingericht om een bepaalde omgeving te creëren, welke wel of juist niet bibliotheek-niveau geluid omvatten. Het is belangrijk om de ruimtes in het kantoor te kennen en welke geluidsbeleid er in de ruimte gehanteerd wordt. Dit voorkomt voor irritatie bij jezelf en bij andere. Dit kun je vaak nagaan bij de community manager.

2. Zelfservice

Hoewel veel coworking kantoren samenwerking en debatten stimuleren, wordt er wel van je verwacht dat je zelfstandig bent. Dat betekent, wanneer mogelijk, je dingen zelf probeert te ontdekken voordat je andere lastig valt met vragen. Ben je op zoek naar het Wifi wachtwoord? Kijk eerst eens goed rond in de ruimte. Gegarandeerd dat er ergens een bordje hangt met het wachtwoord erop. Coworking ruimtes zijn zo ingericht dat je als professional snel en gemakkelijk operationeel bent. 

3. Coworking blijft werken

Coworking kantoren staan bekend om trendy ingerichte werkplekken met vaak een bar of kroeg. Er worden met grote regelmatig (netwerk)evenementen georganiseerd en de VrijMiBo is altijd druk bezocht. Toch is dit geen vrijbrief om de ruimte te gebruiken als evenementenlocatie. Wees je ervan bewust dat het wel een kantoor blijft waar professionals hard werken aan hun carriere. Voorkom irritaties door je ervan bewust te zijn wanneer het tijd is om hard te werken en wanneer er tijd is voor plezier. 

4. Netwerk

Belangrijkste doel van een coworking kantoor is netwerken. Uiteraard zijn er dagen waarop je je terugtrekt en je volledig gefocust bezig bent met dat ene project of tegen een deadline aanloopt. Maar coworking kantoren zijn bedoelt om te coworken; Coworking locaties zijn flexibel met veel gemeenschappelijke ruimte. De ruimtes zijn vaak transparant ingericht waardoor netwerken en kennisdeling wordt gestimuleerd. Kom dus je eigen kantoor uit en wees vriendelijk. Besteed tijd aan jezelf introduceren bij jouw coworkers, ga naar de happy hours en bezoek eens een evenement. Vriendelijk zijn is in dit geval een verkapte netwerk manoeuvre. Coworking kantoren zijn een bijzonder goede manier of informatie, kennis, leads en vaardigheden te vergaren. En naar mate je jouw buren leert kennen, vind je manieren om elkaar te helpen en samen te werken. 

5. Ambasadeurschap 

Het succes van een coworking kantoor wordt mede bepaald door haar ambasadeurs. Als member van de community ben jij ook ambasadeur. Uitgaande van het feit dat jij er een positieve ervaring aan over hebt gehouden, of hebt, is het belangrijk om jouw membership te promoten. Dit hoeft niet moeilijker te zijn dan het is. Check af en toe in op Facebook, volg jouw community op social media, en als je echt actief wilt zijn post je af en toe een leuke foto tijdens eens van de vele evenementen. Nodig gerust jouw zakelijke relaties, vrienden of familie uit voor een lekkere kop koffie. Of draag de locatie aan bij mensen waarvan je weet dat ze op zoek zijn naar een werkplek.

6. Gedeelde faciliteiten

Als er een geschreven regel opgesteld moest worden in een coworking kantoor dan is het de volgende: De keuken is heilig - don't mess it up. Veel coworking kantoren bieden gratis koffie, thee, bier (en wijn) en snacks. Hier kun je je onbeperkt aan vergapen. Maar dit is geen vrijbrief om de hele koelkast leeg te plunderen. Veel coworkers nemen namelijk hun eigen boodschappen mee en bewaren dit in een van de gedeelde koelkasten. Iemand anders zijn of haar lunch nuttigen is niet vriendelijk en creëer je in dit geval ook geen nieuwe business mee.   

Niet alle coworking kantoren zijn natuurlijk hetzelfde. Maar houd je aan bovenstaande tips en je zult coworking als iets heel prettigs ervaren. Ben jij op zoek naar een coworking kantoor? Wij hebben er al enkele voor je opgesomd in Amsterdam en Rotterdam, maar vraag onze kantoorruimte specialisten vrijblijvend naar alle mogelijkheden voor jou. 

Gerelateerde artikelen:

Coworking verandert waar en hoe we werken

Tijdelijke kantoorruimte huren

Coworking community: De 10 ideale werkplekken voor startups

Blogcategorie