Welk type kantoorruimte past bij mijn bedrijf?

type kantoorruimte op de Vijzelstraat

Op zoek naar de beste type kantoorruimte

Elke organisatie heeft huisvesting nodig, maar wat past het beste bij uw organisatie? Als er een type kantoorruimte wordt gezocht, dan zijn er grofweg drie mogelijkheden:

1. Conventioneel huren

2. Huren in een bedrijfsverzamelgebouw

3. Huren bij een business center

Om te komen tot een weloverwogen beslissing die past bij het bedrijf, zullen we de bovenstaande mogelijkheden kort toelichten. Wij zullen uitsluitend het type kantoorruimte in kaart brengen, dit staat dus los van de locatie of prijs. Bij het zoeken naar een type kantoorruimte kunt u de volgende essentiële vragen ten aanzien van uw huisvesting beantwoorden:

  • Hoeveel ruimte heeft u nodig?
  • Hoeveel werkplekken moeten er worden ingericht?
  • Voor hoe lang wilt u zich maximaal committeren aan een ruimte?
  • Is er een verwachte groei, kunt u dit omschrijven in werkplekken?
  • Maakt u veel gebruik van spreekkamers? Kunt u dit omschrijven in bezetting per aantal dagdelen in de week?
  • Service niveau; waar hecht u als bedrijf waarde aan? Bijvoorbeeld een receptie, verzorgde entree en elke dag schoon gemaakte bureau’s of heeft u dit liever in eigen beheer?
  • Wanneer wilt u de ruimte betrekken?

1. Conventioneel huren

Dit type huren is veelal weggelegd voor de wat grotere bedrijven met een langere huurhorizon. Regelmatig huurt dit type bedrijf één of meerdere etages of het hele gebouw. Een ruimte wordt dan casco opgeleverd. Alles kan naar eigen smaak worden ingedeeld en ingericht. Hier zijn dus verder geen faciliteiten aanwezig. U bent zelf verantwoordelijk voor eventuele receptie- of schoonmaakdiensten.een leegstaand type kantoorruimte

Kenmerken van een conventioneel huurcontract:

  1. Verhuurder: dit is vaak de eigenaar van het gebouw;
  2. Huurprijs: per m² per jaar;
  3. Lengte van het huurcontract: gebruikelijk is dit 3 of 5 jaar, korter is altijd bespreekbaar;
  4. Opleverniveau: meestal casco, in overleg met de eigenaar kan dit op basis van uw wensen worden afgebouwd;
  5. Servicekosten: per m² per jaar of eigen NUTS voorzieningen via bijvoorbeeld NUON;
  6. Internet en telefonie: dit dient u zelf af te sluiten bij een provider, doe bijvoorbeeld een vergelijking bij een internet providercheck;
  7. Apparatuur (koffiemachine, printers, TV etc): eigen beheer.

2. Huren in een bedrijfsverzamelgebouw

Een bedrijfsverzamelgebouw is gebouwd om meerdere bedrijven te huisvesten. In veel bedrijfsverzamelgebouwen zit vaak hetzelfde type bedrijf op basis van sector, leeftijd of levensfase van het bedrijf. Ook zijn er bedrijfsverzamelgebouwen die een grote diversiteit aan ondernemers huisvesten. Dit type kantoorgebouw kenmerkt zich vaak door gemeenschappelijke diensten met elkaar te delen, zoals bijvoorbeeld pantry (keuken) en een receptie. Een extra voordeel is dat bedrijven elkaar inspireren en gebruik kunnen maken van elkaars expertise en netwerken.

Kenmerken van een bedrijfsverzamelgebouw huurcontract:type kantoorruimte met veel kleur

  1. Verhuurder: dit is veelal de eigenaar van het gebouw;
  2. Huurprijs: vast bedrag per maand voor de unit/ruimte of een bedrag per m² per jaar;
  3. Lengte van het huurcontract: vanaf één jaar;
  4. Opleverniveau: gestoffeerd / turnkey; hier wordt onder verstaan: vloerbedekking, pantry en wanden;
  5. Servicekosten: per m² per jaar of een vastbedrag per maand (het betreft altijd een voorschot met een eindafrekening);
  6. Internet en telefonie: dit wordt vaak als optie aangeboden om dit collectief via de verhuurder af te nemen, u bent meestal vrij om dit eventueel bij een derde partij af te nemen. Via een vergelijkingswebsite voor internetaansluitingen ziet u snel wat voor uw locatie mogelijk is;
  7. Apparatuur (koffiemachine, printers, TV etc): dit verschilt per verhuurder en  kantoorruimte, over het algemeen dient u uw eigen apparatuur aan te schaffen en te onderhouden;

3. Huren bij een business center

Het huren bij een business center kan worden gezien als een “hotel” voor bedrijven. U wordt als bedrijf geheel ontzorgd en de startkosten zijn meestal laag. Het kantoor is volledig gefaciliteerd (meubilair, telefonie, wifi, enz.). De huur die wordt betaald is meestal inclusief alle faciliteiten en services. Onder services verstaan we onder andere het volgende; beveiliging, onderhoud, schoonmaak, vuilnis wegvoeren, koffie en receptie. Optioneel worden vaak zaken aangeboden als secretariële werkzaamheden, telefoondiensten en parkeerplaatsen. Exploitatie van vergaderruimtes wordt meestal ook apart in rekening gebracht al naar gelang het gebruik.

De overheadkosten zijn dus laag aangezien de meeste kosten zijn opgenomen in de huurprijs. Een groeiend bedrijf kan goed gebruik maken van een business center, je kunt snel extra ruimtes huren of bijvoorbeeld zaken als het beantwoorden van de telefoon uitbesteden aan het business center. De opzet is veelal zo dat als uw bedrijf groeit of krimpt, u de kantoorruimte hier gemakkelijk op kunt aanpassen. Contracten zijn dikwijls flexibel waardoor ook voor een kortere periode een contract kan worden aangegaan. In sommige business centers kunnen starters rekenen op extra voordelen. Bijvoorbeeld een lagere huurprijs voor een bepaalde tijd om vervolgens de normale huurprijs te kunnen betalen, een zogeheten “in groei” model.

Kenmerken van een bussiness center huurcontract:

  1. Verhuurder: dit is vaak de service operator, zij zijn niet de eigenaar van het gebouw, maar verhuren dit voor de eigenaar;een type kantoorruimte waar u afgesloten zit
  2. Huurprijs: vastbedrag per maand voor een werkplek of unit;
  3. Lengte van het huurcontract: vanaf 1 dag, zeer flexibel. Doorgaans 6 tot 12 maanden;
  4. Opleverniveau: turnkey en volledig gemeubileerd;
  5. Servicekosten: dit zit meestal in de huurprijs inbegrepen;
  6. Internet en telefonie: dit zit meestal in de huurprijs verwerkt. maar wanneer dit niet het geval is kunt u snel online bekijken welke internetproviders op uw locatie leveren;
  7. Apparatuur (koffiemachine, printers, TV etc): de kantoorruimte wordt volledig inclusief alle benodigde apparatuur opgeleverd;

Voorbeelden van een business center in Amsterdam, Rotterdam of bijvoorbeeld Utrecht? Bekijk ons online aanbod! 

Het huren van een type kantoorruimte is en blijft een belangrijke stap voor een bedrijf. Bij Flexas.nl hebben we een groot aanbod van kantoorruimtes, waardoor er een zeker een kantoorruimte voor jouw bedrijf bij zit. Wij kunnen u kosteloos in contact brengen met de verhuurder en zorgen wij voor een vrijblijvende bezichtiging.

Blogcategorie