Totale kosten van een kantoorruimte

Wat zijn de kosten voor het huren van een kantoorruimte?

Bij Flexas.nl hebben wij dagelijks contact met ondernemers die op zoek zijn naar een kantoorruimte voor hun bedrijf. In de zoektocht naar de beste kantoorruimte wordt vaak rekening gehouden met een budget voor bedrijfshuisvesting. Hierbij wordt vaak primair gekeken naar de huurprijs per m2 of de huurprijs per maand. Maar de netto huurprijs is slechts een deel van de totale kosten voor het huren van een kantoorruimte. Het huren van een kantoor omvat meer kosten dan alleen de huurprijs. Daarom geven wij je een globaal overzicht van de totale kosten voor het huren van een kantoorruimte. 

Algemene kosten voor het huren van een kantoorruimte

Natuurlijk verschilt de totale prijs per kantoor maar over het algemeen kun je rekening houden met de volgende kosten wanneer je een kantoorruimte wilt huren:

  • Kale huurprijs
  • Servicekosten
  • Stroom
  • Gas
  • Water
  • Verzekering
  • Telefoon
  • Internet
  • Drankapparatuur
  • Huurprijs parkeerplaatsen

Opstartkosten bij het huren van een kantoorruimte

Bovenstaande kosten moeten worden gebudgeteerd als maandelijkse vasten lasten. Naast deze maandelijkse vasten lasten heb je bij het huren van een kantoorruimte te maken met opstartkosten. Hierbij valt te denken aan:

  • Kantoormeubilair
  • Aankleding kantoor (vloerafwerking, raambekleding, verlichting e.d.)
  • Printer/Kopieerapparaat
  • Technische installaties
  • Elektrische apparatuur
  • Decoratie
  • Drankapparatuur
  • Waarborgsom (deze krijg je bij het beeindigen van de huurovereenkomst weer terug)

Afhankelijk van jouw wensen en eigen kun je kiezen voor een aantal faciliteiten:

  • Receptionist
  • Postafhandeling
  • Bedrijfslunch
  • Beveiliging

veel kosten voor het huren van een kantoorruimteAls je bovenstaand overzicht bekijkt, komen er bij het huren van een kantoorruimte veel meer kosten kijken dan alleen de kale huurprijs. Behalve dat het veel geld kost, neemt het aanschaffen van alle bovenstaande zaken ook veel tijd in beslag. Het kan daarom heel aantrekkelijk zijn om te kiezen voor een verhuurder die al deze zaken al voor je heeft geregeld. Op die manier spreek je een vaste huurprijs af en neem je een servicepakket af waarin alles is      opgenomen. In veel gevallen kun je zelfs gebruik maken van alle aanwezige apparatuur en meubilair. Nog een bijkomend voordeel is dat wanneer je wegens   omstandigheden genoodzaakt bent om je bedrijf te beindigen of moet krimpen je niet alle inventaris hoeft te verkopen. Andersom hoef je niets opnieuw aan   te schaffen als je bedrijf heel snel groeit. Alle faciliteiten zijn aanwezig en kun je direct in gebruik nemen.

Wil je meer weten over deze 'full service' kantoren? Lees dan eens dit artikel.

Ben jij op zoek naar een kantoorruimte of wil je meer weten over het huren van een kantoorruimte in een 'full service' kantoor? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag gratis en vrijblijvend bij het vinden van de beste kantoorruimte voor jouw onderneming!  

Blogcategorie