Stimuleer productiviteit met een schoon en opgeruimd kantoor

Stimuleer productiviteit met een schoon en opgeruimd kantoor

Je zult misschien verwachten dat een rommelig kantoor dat vol papierwerk en kantoorartikelen ligt, staat voor productiviteit. Dat is echter niet het geval. Ten eerste kan iedereen natuurlijk een zooitje van zijn bureau maken en ten tweede zijn je werknemers productiever wanneer zij een schoon en opgeruimd kantoor hebben. Alleen bij creatieve werkzaamheden kan een rommelig bureau een positieve uitwerking hebben.

Lees hieronder onze voorbeelden over het verband tussen een schoon en opgeruimd kantoor en hoe dit productiviteit kan stimuleren!

Ziekte op/door kantoor

Als manager of ondernemer zul je maar al te goed weten dat een zieke medewerker erg kostbaar is. Je wilt dus zeker niet dat virussen zich binnen kantoor verspreiden of in ieder geval de kans minimaliseren. Een virus als verkoudheid of griep kan leven op bureau’s, bureaustoelen, op of in apparatuur en nog veel meer plaatsen. Wanneer je het kantoor geregeld schoon laat maken verklein je de kans dat werknemers ziek worden doordat het kantoor niet schoon en opgeruimd is.

Hetzelfde geldt voor de wc. Die moet natuurlijk ook goed schoongemaakt worden en niet de bron zijn van ziekteverspreiding onder werknemers!

Stress en rommel

Een kantoorruimte waar veel rommel is kan leiden tot vergissingen, fouten en vertraging bij projecten. In de rommel raak je namelijk dingen kwijt, verlies je deadlines uit het oog en het levert bovendien stress op. Daarom is een clean desk policy helemaal geen slecht idee. Jij kunt werknemers hierbij helpen door te zorgen voor voldoende en handige opbergruimtes.

Schoon en opgeruimd kantoor: altijd!

Als je echt voor een clean desk policy gaat is het belangrijk om ervoor te zorgen dat iedereen in het kantoor hieraan meedoet. Wanneer dat niet het geval is zullen anderen snel volgen, Het is daarom belangrijk de clean desk policy te stimuleren en handhaven. Het moet de nieuwe standaard voor iedereens werkplek of kantoor zijn. Dit verkleint de kans dat iemand toch geen opgeruimde werkplek heeft. Het is eigenlijk net als in het wetenschappelijke onderzoek over het vervuilen van de straat. Als de straat schoon en opgeruimd is gooit iedereen zijn troep in de prullenbak. Wanneer de straat vies is en er al afval rondom de prullenbak ligt gooien we ons afval eerder naast de prullenbak.

Dus..

Zorg ervoor dat je kantoorruimte schoon en opgeruimd is! Medewerkers zullen minder snel ziek worden en bovendien beter presteren!