Regelmatig tot laat op kantoor is slecht voor je gezondheid

Bij Flexas.nl maken wij ons er regelmatig schuldig aan om na 17.00 uur nog even te blijven zitten. Uit recent onderzoek is echter gebleken dat werken tot in de late uurtjes extreem slecht is voor je gezondheid, en voor vrouwen al helemaal! Lees hier waarom.

Over het nieuwe onderzoek staat er in Journal of Occupational and Environmental Medicine geschreven dat er serieuze gezondheidsproblemen op de loer liggen als je na een volledige werkdag er nog een paar werkuren extra aanvastplakt. Herkenbaar? Tip: neem een stap terug! “Mensen die jarenlang te veel extra uren besteden aan hun werk, lopen een grotere kans om later een chronische ziekte te krijgen”, zegt Allard Dembe, een professor aan de Ohio State University’s College of Public Health en hoofd van het onderzoek.      

Doorwerken tot de late uurtjes

Na het onderzoeken van werkschema’s en medische geschiedenissen van zo’n 7.500 workaholics uit Amerika, ondervonden de onderzoekers dat vrouwen die meer dan zestig uur per week werken drie keer meer kans hebben op het krijgen van diabetes, kanker en hartziekten. De groep die (te lange) dagen maakt blijkt ook vier keer zoveel kans te hebben om artritis te krijgen, in vergelijking met vrouwen die veertig uur per week werken of minder.

Mannen die overuren maken lopen net als vrouwen een hoger risico op het krijgen van ziektes en aandoeningen, maar stukken minder dan het vrouwelijke geslacht. De studie laat zien dat mannen die zestig uur per week of meer werken, slechts twee keer zoveel kans hebben op het krijgen van artrose of artritis – ze lopen dus de helft minder risico dan vrouwen.

Mannen VS vrouwen

Ondanks dat er nog geen duidelijk bewijs is waarom er zo’n groot verschil zit tussen mannen en vrouwen, verwachten de onderzoekers dat vrouwen vaker wisselen tussen verschillende rollen dan mannen. “Vrouwen moeten balans zoeken tussen de verschillende rollen die ze vervullen; ouderschap, huishoudelijke taken en werk”, volgens Dembe. Zoveel werk op je nemen vergt natuurlijk ontzettend veel energie. De onderzoekers denken dat slaaptekort ook een grote rol speelt wat betreft de gezondheid van vrouwen. Niet genoeg slaapt zorgt ervoor dat het lichaam in voortdurende staat van stress.

Vind jij het lastig om het kantoor op tijd te verlaten? Wellicht helpen deze tips je een handje:

1. Evalueer jezelf

Als jouw 40-urige werkweek standaard uitloopt tot een werkweek van minimaal 60-of-70 uur wordt het tijd om jouw inspanningen eens te bekijken. Hoe verdeel jij jouw werkuren gedurende de dag? Besteed jij veel tijd aan het managen van je inbox of vergaderingen? Misschien wordt het dan eens tijd om jouw indeling de herstructureren.

2. Begin met de belangrijkste taken

Deel je dagindeling opnieuw in en begin met de belangrijkste taken. Ookal lijken de belangrijkste taken soms het zwaarst in de ochtend, toch ben je dat het meest productief. Bewaar de minder belangrijke dingen voor de middag zodat jouw dat beter de managen is.

3. Plan je dag

Simpelweg een to-do lijstje op een post-it schrijven werkt vaak niet. Ga een stap verder en maak een schema voor de dag. Probeer een tijdsplanning te maken van de werkzaamheden die je die dag wilt verrichten en plan dit in tot maximaal 8 werkuren. Je verspilt gemakkelijk 30 minuten per dag met het beantwoorden van e-mails en het terugbellen gemiste telefoontjes. Plan gewoon een half uur in om in één keer al je e-mails te beantwoorden en telefoontjes af te handelen in plaats van gedurende de dag steeds je inbox en je telefoon checken.

4. Voorkom onnodige onderbrekingen

Maak je werkplek zo "afleiding-vrij" mogelijk. Sluit alle onnodige tabbladen in je browser, zet je telefoon op stil en zet je koptelefoon op als je dat prettig werken vindt. Zonder je af te sluiten voor alle afleidingen verlies je snel je focus om die zaken die belangrijker zijn.

5. Voorkom de automatische piloot

Het einde van de werkdag nadert en je bent aan het racen om al je taken op tijd te voltooien. Je gaat gemakkelijk over op de automatische piloot, totdat je de stapel op je bureau hebt afgewerkt. Door een paar korte pauzes in te lassen zul je efficienter en effectiever werken. Als je smorgens de belangrijkste taken hebt afgerond, las dan eerst even een pauze is en concentreer je dan op de overige taken.

6. Leer om nee te zeggen

Onderweg naar kantoor bereid je jezelf voor op een drukke dag. Toch accepteer je de uitnodiging voor een conference call en sta je veel te lang naar je collega te luisteren bij het koffiezetapparaat. Leer om "nee" te zeggen in plaats van onnodig veel tijd vrij te maken voor minder belangrijke vergaderingen of taken in een al bomvolle dag. Natuurlijk is het niet altijd mogelijk om een uitnodiging voor een vergadering af te slaan maar stel prioriteiten. Je kunt altijd opperen de vergadering na de belangrijkste agendapunten wat eerder te verlaten of vraag een collega om aantekeningen te maken.

7. Plaats dingen in perspectief

Ookal lijkt jouw to-do list aan het begin van de dag overweldigend, richt je op de deadlines en maak je niet al te druk om de kleine taken op je lijstje. Begin je al te stressen bij de gedachte aan morgen of volgende week (wat de reden kan zijn dat je zoveel overwerkt)? Maak jouw projecten, taken en schema overzichtelijk om een beter perspectief te krijgen van wat echt belangrijk is en bepaal wat op korte termijn het belangrijkste is.

8. Weet wanneer je klaar bent

Stop met het overwerken aan taken of projecten om ze helemaal perfect te krijgen. Het is gemakkelijk om tijd te verliezen aan taken die je al af hebt. Bepaal wanneer iets af is en wanneer je dat punt bereikt, call it a day!