Wat is de gemiddelde huurprijs kantoorruimte per m2?

Tags

Huurprijs kantoorruimte, hoe ga je hiermee om?

Zoek je een kantoorruimte? Dan wil je vast graag weten wat de huurprijs van een kantoorruimte is. Helaas zijn concrete huurprijzen niet zo eenvoudig te achterhalen als je zou denken. Dit heeft diverse oorzaken. Bijvoorbeeld omdat er drie verschillende typen huurprijzen zijn. Deze drie typen zullen we later in dit artikel verder toelichten, omdat dit veel verwarring kan veroorzaken.

  1. Huurprijs per vierkante meter per jaar
  2. Huurprijs per werkplek per maand
  3. Huurprijs per kantoorunit

Factoren die de huurprijs van een kantoorruimte bepalen

Daarnaast hangt een huurprijs af van vele factoren, hierdoor is het vaak onmogelijk om een vaste huurprijs te hanteren. Hieronder staat een korte opsomming van de belangrijkste factoren die de uiteindelijke huurprijs van een kantoor bepalen.

  • Huurtermijn
  • Mate van flexibiliteit
  • Aantal vierkante meter
  • Aantal werknemers
  • Locatie en omgeving
  • Bereikbaarheid met auto of OV
  • Faciliteiten
  • Services in het kantoorgebouw
  • Parkeerplaatsen
  • Op welke verdieping zit het kantoor?
  • BVO vs VVO
  • Mogelijkheid van gevelreclame

Uiteraard is deze opsomming niet allesomvattend en zijn er meer factoren die een rol spelen. Deze factoren bepalen echter wel voor het grootste deel de huurprijs. Dus, ga je voor een korte huurtermijn, een A-locatie met goede bereikbaarheid, veel services en faciliteiten: dan kun je een flinke huurprijs verwachten. Houd daarom rekening met deze factoren, bepaal je prioriteiten en kies voor de meest geschikte kantoorruimte!

Gemiddelde huurprijs van kantoorruimte in Nederland

Er is de laatste jaren veel veranderd op de kantorenmarkt. Dankzij de verbeterde situatie in de economie neemt het aantal bedrijven en daarmee de vraag naar kantoren toe. Waar verhuurders in het begin van deze ommezwaai nog stonden te springen om huurders en zeer lage huurprijzen hanteerden is dat nu wel anders. De prijzen zijn door de naderende en soms al aanwezige schaarste flink aan het stijgen.

De gemiddelde huurprijs per vierkante meter per jaar in Nederland ligt ongeveer op 132 euro. De prijzen variëren echter sterk en lopen uiteen van slechts 35 euro per m² tot wel 450 euro per m² per jaar. De huurprijs per werkplek per maand kan ook sterk uiteenlopen. De goedkoopste werkplek is zo’n 150 euro per maand terwijl de duurste prijs per werkplek (op de Zuidas in Amsterdam) je zo’n 1000 per maand kost.

Gemiddelde huurprijs van kantoorruimte in Amsterdam

Op de Amsterdamse kantorenmarkt is de schaarste van kantoorruimte echter zo groot dat dit de prijzen tot grote hoogte drijft. De huurprijs ligt doorgaans tussen de 150 en 450 euro per m² per jaar. Gemiddeld is dit ongeveer 230 euro per m² per jaar. Op de Amsterdamse Zuidas wordt de hoogste vierkante meter prijs gehanteerd.

Toelichting verschillende typen huurprijzen voor een kantoorruimte

Zoals in de inleiding al vermeld, zullen we de verschillende typen huurprijzen hieronder toelichten.

Type 1: Huurprijs per vierkante meter per jaar

De huurprijzen van een kantoorruimte per vierkante meter is doorgaans een prijs in m² per jaar. Deze prijs is vaak exclusief btw en zonder servicekosten.

Voorbeeld:

De vierkante meterprijs van een kantoorruimte is 150 euro en het kantoor is 200 m² groot. De huurprijs bedraagt dan 150 * 200 = 30.000 euro per jaar. Per maand kost de kantoorruimte: 30.000 / 12 = 2.500 euro.

Dit is de kale huur. De totale huurprijs is een optelsom van de prijs per m², de servicekosten en btw. De daadwerkelijke hoogte van de huurprijs is afhankelijk van diverse factoren die we later in dit artikel zullen bespreken. Nooit gehoord van servicekosten? De servicekosten zijn de kosten voor diensten van de verhuurder. Voorbeelden van deze diensten zijn: onderhoud aan de installatie, schoonmaakkosten van de algemene ruimten, beveiligingskosten, energiekosten en zo’n 5% administratiekosten. De servicekosten zijn doorgaans zo’n 30% van de totale huurprijs.

Wanneer je per vierkante meter huurt is het in de meeste gevallen conventionele huur en/of een kantoor in een bedrijfsverzamelgebouw. Je deelt dan (soms) de ingang en eventueel de lunchgelegenheid, maar de rest van jouw kantoor en de faciliteiten (zoals een vergaderruimte en keukentje) zijn je eigen verantwoordelijkheid en dienen in jouw kantoor opgenomen te worden. Je hebt dus meer vierkante meter kantoorruimte nodig als je al die faciliteiten in je eigen kantoor moet realiseren. De prijs per vierkante meter is dan wel lager, maar het aantal vierkante meter ligt hoger.

Meestal zijn er in het gebouw nog gezamenlijke ruimtes, die worden al in de huurprijs meegenomen. Soms zijn er ook grote vergaderruimtes in dergelijke gebouwen aanwezig. Dan hoef je zelf geen grote vergaderruimte in je kantoor te verwerken.

Gemiddelde huurprijzen kantoorruimte per m2 per jaar

Type 2: Huurprijs per werkplek per maand

Prijzen per werkplek per maand zien we het meest in full-service business centers. Als je bij een dergelijke partij een ‘turn-key’ kantoorruimte gaat huren zul je zien dat, wanneer je de prijs per werkplek terug rekent naar vierkante meters, deze hoger uitvalt. Waarom? De belangrijkste reden hiervoor is dat business centers allerlei extra services bieden. Meestal zit dit al in de huurprijs, soms gedeeltelijk en in andere gevallen volledig op basis van gebruik. Onderling zijn er dus ook grote verschillen. Dat maakt de vergelijking niet gemakkelijker.

De prijs van een full-service kantoor berekenen is gemakkelijk:

Stel de prijs per werkplek is 250 euro per maand en je huurt 10 werkplekken. De huurprijs bedraagt dan 250 * 10 = 2.500 euro per maand.

De huurprijs van een kantoor is niet zo eenvoudig als je misschien zult denken!

Type 3: Huurprijs per kantoorunit

Nu het verschil tussen huurprijzen per vierkante meter en werkplek duidelijk zijn is het tijd om een derde optie aan te dragen. Ja, er is nog een derde variant. De prijs per kantoorunit. Het verhuren van “kleine” kantoorunits is zeer populair, dat komt voornamelijk door de toename van het aantal ZZP’ers en kleinere bedrijven. De vraag naar dergelijke units is zo massaal toegenomen dat verhuurders hierop inspelen en dit in grote getale aanbieden.

Deze kantoorunits worden voor een totaalprijs per unit aangeboden met of zonder aanvullende services. Om kantoorunits van verschillende aanbieders onderling te kunnen vergelijken kan je het aantal m2 of het aantal werkplekken en de geboden services & faciliteiten per aanbieder tegen elkaar afzetten.

Tot slot: Vergelijken van verschillende soorten huurprijzen is lastig

Zoals je ziet is het dus lastig een goede vergelijking te maken, want hoe vergelijk je appels met peren? De meeste ondernemers zijn ook helemaal niet bezig met deze verschillende mogelijkheden. Je hebt waarschijnlijk een bepaald pakket aan wensen en eisen. Op basis hiervan kan er relatief eenvoudig een keuze gemaakt worden. Dan is het niet meer nodig om een lastige vergelijking te maken.

Twijfel je wat de beste keuze is voor jou? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze brokers!