Hoe kom je Blue Monday op kantoor door?

Tags

Maandag 15 januari 2018 is de deprimerendste dag van het jaar. Het is Blue Monday. Waarom is het precies vandaag zo’n dag? En hoe kom je zo’n deprimerende dag door op kantoor? Flexas.nl geeft je de beste tips tegen Blue Monday - en tegen eventuele andere depressieve dagen op kantoor.

Ontstaan van Blue Monday

Volgens psycholoog Cliff Arnall - de ‘bedenker’ van Blue Monday - is de maandag van de laatste volle week van januari, wanneer het salaris nog niet is uitbetaald, de dag dat de meeste mensen zich neerslachtig en treurig voelen. Dit heeft volgens hem te maken met dat goede voornemens zijn mislukt, dat de vakantie ver weg lijkt, dat de dagen donker zijn en dat het überhaupt een maandag is (begin van de werkweek). Natuurlijk werd Arnall overladen met kritiek, maar veel media en ondernemingen gebruiken Blue Monday als erkend fenomeen. Zo ook Flexas.nl!

Ga tijdens Blue Monday lekker wandelen of hardlopen als je klaar bent op kantoor

Tips tegen Blue Monday op kantoor

Of het nou Blue Monday is, of een dag dat je niet lekker in je vel op kantoor zit; tips tegen een deprimerende dag op kantoor zijn altijd handig. Daarom bij deze onze tips waarvan wij je verzekeren dat je je een stuk beter zult voelen na deze te hebben uitgevoerd (op eigen risico! ;-)):

  1. Bewegen. Iets wat je endorfine en serotonine in rap tempo verhoogt is bewegen. Ga op de fiets naar kantoor, maak een grote wandeling tijdens de pauze of ga sporten na werktijd. Heb je een sta-bureau en/of een bureaufiets? Plaats deze dan snel achter je bureau voor de nodige beweging.
  2. Huisdieren op kantoor. Dieren verhogen ons geluksgevoel. Daarnaast versterkt het ons communicatievermogen. Niets is fijner dan iemand die naar je luistert, of zijn boodschap goed overbrengt, tijdens zo’n donkere dag als Blue Monday. Neem je hond een keer mee of wandel tijdens de lunch naar de dichtstbijzijnde kinderboerderij.
  3. Lachen. Hoe cliche het ook is: lachen zorgt er echt voor dat je je beter gaat voelen. Niet zulke humoristische collega’s? Neem het initiatief door een slecht moppenboek mee te nemen. Of kijk, na elke afgewerkte taak, hilarische filmpjes op social media. Die Blue Monday-feelings op kantoor zijn zo verdwenen! Verban die Blue Monday uit je leven door ‘s avonds naar een comedycafé, komische film in de bioscoop of cabaretvoorstelling te gaan.
  4. Eet chocolade. Niet goed voor de voornemens, maar wel heel effectief voor het tegengaan van depressieve gevoelens op kantoor. Chocolade versterkt namelijk het endorfinegehalte in ons lichaam. Het beste is om een stuk chocolade te eten met een percentage aan cacao boven de 80%. Who dares?! 
  5. Denk aan de leuke dingen op kantoor. Leuke collega’s, leuke taken, leuke muziek, leuk interieur, mooi uitzicht, goede cijfers: allemaal redenen om blij te zijn met wat je hebt op kantoor. En als je er aan denkt zullen die negatieve gevoelens even naar de achtergrond verdwijnen.
  6. Zorg voor veel licht. Licht versterkt de aanmaak van gelukshormonen. De beste licht-toevoer krijg je natuurlijk van de zon. Waarschijnlijk is deze er niet op Blue Monday, en daarnaast schijnt ‘ie ook niet op kantoor. Een goede manier om je deprimerende gevoelens te onderdrukken is door een plekje vlakbij het raam te zoeken. Ga, als je het allemaal echt niet meer aan kunt, na werktijd onder de zonnebank om zo dicht mogelijk bij het zon-effect te komen. Maar vergeet niet: nog even en het is al weer lente