De verrassende effecten van kleurgebruik in een kantoorruimte

Kantoorruimte die wel heel groen is

Je staat er misschien niet zo bij stil, maar het kleurgebruik in een kantoorruimte is van directe invloed op je stemming en productiviteit. (Kwellek, 2005). Er is helaas niet één kleur die het beste is, want het effect van een kleur kan verschillen per bedrijf, afdeling en persoon. Eigenlijk is dat juist goed, anders heeft iedereen dezelfde kleuren in hun kantoorruimte.

Kleuren hebben effect op koopintenties en click trough rates op een website. Dat is voor veel organisaties een belangrijk punt van aandacht, dus waarom zou je het effect van kleurgebruik in een kantoorruimte negeren? Zeker als je bedenkt dat een saaie kantoorruimte een significant negatief effect kan hebben op zowel de stemming als productiviteit van werknemers.

De kracht van zicht wordt vaak onderschat

Zien is misschien wel het sterkst ontwikkelde zintuig van de mens. We gebruiken onze ogen continu en op basis van wat we zien doen we assumpties. Kleur speelt hierin een belangrijke rol. Bij interacties met mensen en producten (of kantoorruimtes) is de eerste indruk die mensen vormen en de assumpties die daarbij horen, binnen 90 seconden gemaakt (Singh, 2006). 62 tot 90 procent van onze eerste indruk en beoordeling vind plaats op basis van kleur.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de buttons hieronder. Kun je alleen op basis van de kleur zien om welk merk/bedrijf dit gaat? (De antwoorden staan aan het einde van dit artikel)

kleurgebruik in een kantoorruimte kan zeer belangrijk zijn

Wanneer de kleuren van een merk veranderen heeft dit, zoals je hier kunt zien, meteen effect.

Kleurgebruik in een kantoorruimte zijn dus ontzettend belangrijk

Het lastige is natuurlijk voor welke kleurtinten ga je en hoe maak je een goede keuze? Google verandert bijvoorbeeld op iedere afdeling regelmatig de kleurstelling van de kantoorruimte. Met behulp van deze testen en vragenlijsten onderzoeken zij wat de invloed van een kleur is en welk effect deze kleur heeft op de stemming van medewerkers.

Welke kleuren kun je het beste gebruiken?

Zoals gezegd is er geen vaste kleurtint die je moet gebruiken. Dit is voor ieder bedrijf, afdeling en persoon anders. Wel zijn er een aantal basisprincipe’s die over het algemeen van toepassing zijn. Het is hierbij vooral belangrijk dat er een bepaalde synergie is tussen de verschillende ruimtes. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde kleuraccenten of schilderijen met dezelfde stijl.

zeer veel kleurgebruik in een kantoorruimte

Kleuren in de receptie van een kantoor

De receptie/entree is het eerste contact moment met het kantoor. Zowel werknemers als klanten moeten zich hier positief ontvangen worden. Hiervoor is een zachte oranje of gele kleurtint ideaal.

Kleuren in je kantoorruimte

In de kantoorruimte zelf is het belangrijk om te bedenken wel effect hier gewenst is. Blauw en groen zorgen voor een kalme sfeer, maar wanneer je teveel van deze kleuren gebruikt zal de productiviteit achteruit gaan. Een aantal rode, oranje en/of gele accenten zorgen voor een toename van de energie en daarmee de productiviteit. Let wel op, te veel rood kan agressie veroorzaken, te veel oranje faciliteert een sociale interactie en te veel geel kan stres en nervositeit verhogen.

Kleuren in coaching en presentatie ruimtes

Turquoise is een positieve kleur voor in coaching en presentatie ruimtes. Deze kleur staat voor creativiteit en communicatie. Bovendien werkt turquoise kalmerend voor sprekers. Dit gecombineerd met een aantal gele accenten op bijvoorbeeld hand-outs en in de presentatie zorgen voor een aandachtig publiek dat meer informatie op kan nemen,

Wat kun je het beste vermijden?Geel kleurgebruik in een kantoorruimte

  • Kies niet voor te sterke felle kleuren.
  • Ontwijk spierwit, deze kleur reflecteert licht en zorgt voor vermoeide ogen.
  • Te veel grijs is saai.
  • Ontwijk donkere kleuren, die zorgen voor een somber en slaperig gevoel.
  • Strepen of geometrische patronen werken niet goed voor kantoren omdat ze afleiden.

De invloed van kleuren op je klanten

De kleuren in je kantoorruimte zijn ook van invloed op je klanten en hun eerste indruk. Hieronder een overzicht met een aantal kleuren en gekoppelde associatieve karakteristieken.

  • Blauw - Loyaliteit, vertrouwen, wijsheid, conservatief, stabiel en veilig. Zie: Kantoorruimte Den Bosch, Amerikastraat 3
  • Groen - Veiligheid, groei. rijkdom en prestige.
  • Paars - Royaal, mysterieus, krachtig en liefdevol.
  • Geel - Vrolijk, attent en energiek.
  • Oranje - Warm, blij, creatief, succesvol, stimulerend en verfrissend.
  • Rood - Energiek, luidruchtig, passie, sterk, expressief en intens.

Antwoorden op de vragen:

#1 Facebook - #2 Spotify - #3 Flickr

Blogcategorie