De Flexas.nl Top 5 Irritaties op kantoor

Zakenman snapt de irritaties op kantoor

Irritaties op kantoor: opsomming en oplossing

Na uitgebreide desk research heeft Flexas.nl een top 5 samengesteld, waaraan werknemers zich het meest irriteren op de werkvloer. Wij geven niet alleen een opsomming, maar geven ook tips hoe de irritaties op kantoor zijn op te lossen. 

1. Langzaam internet of netwerk dat offline is

Veel mensen zijn tegenwoordig totaal afhankelijk van het internet/netwerk om te kunnen werken. Een storing in deze technologie kan dan ook leiden tot boze en soms zelf agressieve medewerkers, de medische term hiervoor is ‘Technology related anger’. Onderzoek heeft aangetoond dat bijna tweederde van de medewerkers zijn computer wel eens heeft uitgescholden of er tegen heeft geschreeuwd. Een derde geeft zelfs toe met onderdelen van de computer te hebben geslagen of gegooid. Niet netjes, maar het geeft wel opluchting. Een goede IT-afdeling en een tweede (backup) internetlijn kunnen deze kantoorirritaties snel wegnemen. Werk in de cloud. Zorg ervoor dat alle bestanden, e-mails en andere communicatie online toegankelijk zijn. Er zijn altijd diverse flexkantoren, waar u direct kunt gaan werken.

2. Naar zweet ruikende collegaMan op kantoor met bezweete oksel is een irritaties op kantoor

Dit is niet vol te houden voor collega’s!  Iedereen heeft het erover, maar vaak durft niemand er iets van te zeggen. Het is dan ook een lastig probleem om aan te pakken. Iemand rechtstreeks vertellen dat hij/zij stinkt kan (onbedoeld) erg hard aankomen. Toch is het wel belangrijk dat de betreffende ‘stinkert’ wordt aangesproken. De bedrijfsarts/vertrouwenspersoon is hiervoor de aangewezen partij. Hij kan direct kijken naar de eventuele medische oorzaken en een aantal oplossingen aandragen. Handige tip; zorg altijd voor deodorant in de toiletten.

3. Hard bellende collega’sKantoor medewerker die schreeuwt in de telefoon is een van de irritaties op kantoor

Waarom gaan collega’s op kantoor ineens veel harder praten als ze gaan bellen? De microfoon zit toch maar een paar centimeter verwijdert van je mond. De beller richt zijn aandacht op de persoon aan de andere kant van de lijn en vergeet de rest om zich heen. Het volume (zeker bij een slechte lijn) gaat dan vaak automatisch omhoog. Indien collega’s jou kant op kijken, ligt je volume waarschijnlijk te hoog. Bewustwording van de beller is een manier om dit probleem aan te pakken. Zorg er daarnaast voor dat er genoeg “break-out” ruimtes zijn in de het kantoor, zodat mensen zich kunnen terug trekken.

4. Langdurige/nutteloze vergaderingenSlapen tijdens vergadering op kantoor zijn irritaties op kantoor

Iedereen heeft dit wel eens meegemaakt. Over elk onderwerp willen de mensen, die zichzelf graag horen praten, wat zeggen, maar slaan inhoudelijk de plank totaal mis of herhalen wat anderen al hebben gezegd. Hierdoor lopen deze vergaderingen vaak uit en wekken frustraties op. Een sterke en goede voorzitter is dan ook een vereiste bij vergaderen. Deze moet dan ook van tevoren een strakke tijdsplanning aangeven. Met wat zelfdiscipline van de groep en een goede voorbereiding zul je zien dat de vergaderingen veel effectiever en efficiënter zijn. Daarnaast is het verstandig om op een vast tijdstip in de week een meeting vast te leggen.

slapen is een van de irritaties op kantoor5. Collega’s die liever lui dan moe zijn

Een grote bron van irritaties op kantoor zijn de collega’s die zoveel mogelijk hun snor drukken. Zij zijn heer en meester om zo weinig mogelijk te doen tussen 9:00 en 17:00.  Collega’s op gelijke hoogte kun je zelf aanspreken. Werkt dit niet, dan mag je leidinggevende dit verder oplossen. Moeilijker is het als het je eigen leidinggevende is of bij iemand die hiërarchisch boven je staat. Bij een rechtstreekse confrontatie wordt vaak alles ontkend of de bom barst. Dit is niet goed voor de sfeer en onderlinge verhouding. Je kunt dit melden aan zijn leidinggevende, maar je moet oppassen dat je jezelf niet in de  vingers snijdt. Wellicht moeilijk te verkroppen, maar vaak is het beste in zo’n geval negeren en je richten op je eigen werk.

Andere veel gehoorde irritaties op kantoor zijn:

  • collega’s die hard rammen op hun toetsenbord;
  • temperatuur op kantoor – te warm of te koud;
  • vieze kantoren;
  • veel mensen in cc van e-mails;
  • collega’s die niet groeten;
  • kantoortaal die alleen de manager begrijpt.

Blogcategorie