Belastingen voor kantoorruimte huren

Flexas.nl btw aftrekposten belastingen voor kantoorruimtes

Welke belastingen voor kantoorruimtes gelden wanneer je een kantoorruimte huurt? Welke kosten zijn aftrekbaar? Hoe zit het met BTW-vrij huren? Ga je een kantoorruimte huren dan zul je te maken krijgen met deze vragen. Wij zullen deze voor jou beantwoorden in dit blog artikel!

Belastingen voor kantoorruimte huren

Voordat je als (startende) ondernemer een kantoorruimte huurt is het belangrijk om vooraf goed geinfomeerd te zijn over de bijkomende kosten van het huren van een kantoorruimte en welke kosten aftrekbaar zijn. Wij hebben al eens eerder een blog artikel geschreven over de totale kosten van het huren van een kantoorruimte. Hierin hebben wij het echter niet gehad over de btw en de aftrekposten. Wanneer je ervoor kiest om een kantoorruimte te huren voor je bedrijf, krijg je te maken met btw over jouw huurprijs. De belastingdienst maakt hierbij onderscheid tussen een kantoor aan huis en een kantoor buiten huis.

Btw en aftrekposten kantoor aan huis

Werken vanuit huis heeft veel voordelen: geen reistijd, geen extra huurkosten, flexibele werktijden. Maar de fiscale regels voor een kantoor aan huis zijn daarentegen erg streng. Er zijn een beperkingen en eisen voor het kunnen aftrekken van belastingen voor kantoorruimtes waar je bij een kantoor aan huis rekening mee moet houden. Als eenmanszaak zijn de volgende regels (zelfstandigheids- en inkomenseis) in ieder geval van belang:

  • Jouw kantoor/werkruimte is een zelfstandig onderdeel van de woning (aparte ingang en wc);
  • Tenminste 70% van de inkomsten moet worden verdiend in het kantoor/werkruimte.

Voldoet jouw kantoor aan huis aan bovenstaande regels dan wordt dit aangemerkt als ondernemersvermogen en mag je de kosten van jouw kantoor aan huis aftrekken van de winst. Of jouw kantoor aan huis 

wel of niet voldoet aan de zelfstandigheids- en inkomenseis, is voor de btw-aftrek niet relevant. Hierbij geldt alleen of je de werkruimte en de spullen hebt gebruikt voor je eigen bedrijf en of je hiermee omzet hebt behaald waarover je btw moet heffen. Is dit het geval, dan mag je de btw op energie, onderhoud en inrichting aftrekken als voorbelasting. Let wel op: voor een huurwoning gelden andere regels dan bij een koopwoning. Wil je precies berekenen welke kosten aftrekbaar zijn? Gebruik dan de rekenhulp 'werkruimte in de woning' van de Belastingdienst. 

Btw en aftrekposten kantoorruimte huren

Als je een kantoorruimte huurt, kun je alle kosten die je voor de kantoorruimte maakt, aftrekken van de inkomsten van jouw onderneming. Tot deze kosten behoren onder andere:

  • Huurkosten;
  • Energie,- verzekerings,- en schoonmaakkosten e.d.;
  • Kosten voor het inrichten van jouw kantoorruimte, zoals vloerbedekking, kantoormeubilair e.d.

Je kunt deze kosten inclusief btw aftrekken, voor zover je de btw niet als voorbelasting kunt aftrekken. Fiscaal gezien is het in veel gevallen aantrekkelijker om een tijdelijke kantoorruimte te huren in plaats van thuis een kantoor in te richten, omdat je een groot deel van de kosten kunt aftrekken voor de belasting, terwijl je in het geval van een kantoor aan huis geen aftrekmogelijkheden hebt.

Let op! Bij de verhuur van bijvoorbeeld vergaderruimtes voor een korte periode geldt een bijzondere regeling. Bel voor meer informatie de BelastingTelefoon.

Btw vrij kantoorruimte huren

Belastingen voor kantoorruimte huren

In principe is het verhuren van een kantoorruimte onbelast. Je hoeft geen btw over de huurprijs te betalen en de verhuurder kan de btw op de aanschaf en het onderhoud niet als voorbelasting aftrekken. Echter is de meeste gevallen wordt gezamelijk overeengekomen tot een btw-belaste verhuur. Dit is voor de meeste ondernemers interessant die het kantoor nagenoeg geheel (90% of in sommige gevallen 70%) voor btw-belaste prestaties gebruiken. Je kunt deze kosten namelijk aftrekken, en de netto huurkosten zullen lager uitkomen. Maar dit geldt niet voor alle bedrijven. Er zijn een aantal branches en bedrijfsactiviteiten die vrijgesteld zijn van btw. Hiermee vervalt de optie voor belaste verhuur en kan de verhuurder geen btw berekenen over huurprijs.

Kantoorgebouwen vrijgesteld van btw

Sommige kantoorgebouwen zijn vrijgesteld van btw. Hier zijn alleen wel bepaalde regels aan verbonden. Vaak wordt is een kantoorgebouw vrijgesteld van btw wanneer het gebouw langer dan 10 jaar in eigendom is van de eigenaar. Onze kantoorruimtespecialisten weten precies welke kantoorgebouwen vrijgesteld zijn van btw. In veel van deze gevallen heb je wel te maken met een btw compensatie op de huurprijs. Dit geldt wanneer de eigenaar zeer recent bijvoorbeeld een verbouwing heeft doorgevoerd, dan zal hij de btw hierover compenseren met de huur. De btw compensatie wordt opgenomen in de huurovereenkomst en is meestal 5%. Dit is dan altijd nog een stuk minder dan de 21% btw die je anders niet kan terug vorderen.

Ben jij op zoek naar een kantoorgebouw welke vrijgesteld is van btw? Vraag het onze kantoorruimtespecialisten via 020 820 87 58

Blogcategorie