6 tips van Flexas.nl voor startende ondernemers bij het huren van een eerste kantoorruimte

Veel startende ondernemers die als zelfstandige een kantoorbaan uitvoeren, hebben twee opties: een kantoor aan huis of een kantoorruimte huren. Het kan heel goed zijn dat starten vanuit huis in het begin heel goed werkt maar na verloop van tijd je toe bent aan een kantoorruimte. Dit kan om verschillende redenen: jouw kantoor aan huis wordt te klein, een zolderkamer kan onprofessioneel overkomen als je klanten ontvangt of personeel wilt aannemen, scheiding van werk en privéleven of wellicht ben je thuis eenzaam en wil je in contact komen met andere ondernemers en bedrijven. Dan wordt het tijd voor een eerste kantoorruimte. 

Tips voor het huren van jouw eerste kantoorruimte

  • Bepaal het doel van de kantoorruimte;
  • Bepaal jouw ideale werkplek
  • Bepaal de ideale locatie voor het kantoor;
  • Laat je adviseren door een professionele kantoorruimte bemiddelaar;
  • Blijf flexibel;
  • Ontmoet andere ondernemers en bedrijven.

Bepaal het doel van de kantoorruimte

 Bepaal wat voor jou dé reden is om jouw kantoor aan huis te verlaten of wellicht direct te starten vanuit een kantoorruimte. Houd met het bepalen van jouw huurdoel rekening met de activiteiten en de ambities van je bedrijf. Voorbeelden van huurdoelen kunnen zijn:

  • Ik wil andere ondernemers en bedrijven ontmoeten;
  • Ik wil klanten in een professionele kantoorruimte ontvangen;
  • Ik wil een kantoorruimte waar de omvang van mijn bedrijf in mee kan groeien;
  • Ik wil een kantoorruimte waar ik ongestoord mijn werk kan doen.

Bepaal jouw ideale werkplek

Maak op basis van jouw wensen en eisen een checklist waar de kantoorruimte of (flex)werkplek in ieder geval aan moet voldoen. HJe kunt hierbij denken aan de volgende kenmerken:

  • aantal m2 of aantal werkplekken;
  • type kantoor: kantoorruimte, flexwerkplek, tijdelijke kantoorruimte, gesloten kantoorruimte, open kantoorruimte, kantoorkamer, etage e.d.;
  • wel of juist niet ingericht;
  • bereikbaarheid of reisafstand;
  • extra servicesesL receptie, lunch, vergaderruimtes, lift e.d.;
  • parkeergelegenheid

Bepaal de ideale locatie

De goede locatie van jouw kantoorruimte staat direct in relatie met de bedrijfsactiviteiten. Bovendien beinvloed het de bezoekers of potentiele klanten van je onderneming. Het is daarom belangrijk om veel aandacht te besteden aan het vinden van de beste locatie voor jouw bedrijf. Het bepalen van de ideale locatie is ook afhankelijk van jouw persoonlijke wensen en eisen met betrekking tot de omgeving. De één vestigt zich het liefst in binnenstad, terwijl de ander meer voorkeur geeft aan een goed bereikbare locatie buiten de stad met veel parkeerplaatsen. Bij het bepalen van de ideale locatie voor jouw kantoorruimte kun je o.a. letten op:

  • Bereikbaarheid met openbaar vervoer en eigen vervoer
  • Parkeergelegenheid
  • Concurrentie in de omgeving
  • Arbeidsmarkt 
  • Veiligheid
  • Flexibiliteit

Laat je adviseren door een professionele kantoorruimte bemiddelaar

De keuze is reuze. Tijdens de crisis is er veel kantoorruimte vrij gekomen. Dit biedt veel kansen voor startende ondernemers die nu voor het eerst een kantoorruimte willen huren. De onderhandelingspositie is goed en er is voldoende beschikbaar. Veel aanbod kun je tegenwoordig zelf online terug vinden. Laat je adviseren door een professionele kantoorbemiddelaar. Voordeel van een professionele kantoorbemiddelaar is niet alleen dat zij kennis hebben van de markt maar kent vaak ook de verhuurder. Doe hier je voordeel mee.

Blijf flexibel

Het starten van een onderneming brengt veel risico's met zich mee. Daarom je beter kiezen voor een flexibele werkplekaanbieder. Zo zijn er veel werkplekaanbieders met kantoren op toplocaties die zich richten op startende ondernemers of kleinere bedrijven. Door te kiezen voor een flexibel of een flexibel-vast huurcontract kun je per termijn bepalen of de kantoorruimte nog steeds geschikt is. Bij een flexibel-vast huurcontract wordt er een vast contract afgesloten met flexibele huurvoorwaarden o.a. huurtermijn, verlengperiode, opzegtermijn, tussentijds opzeggen. Indien je geen vaste kantoorruimte of werkplek nodig hebt, is het ook mogelijk om te kiezen voor een flexibel contract (tijdelijke kantoorruimte). Hierbij betaal je per uur/dag/maand voor de kantoorruimtes of werkplekken die je gebruikt. Hierbij maak je gebruik van compleet ingerichte kantoorruimtes met alle nodige voorzieningen die je nodig hebt. 

Ontmoet andere ondernemers en bedrijven

andere ondernemers ontmoeten voor een eerste kantoorruimte

Het leven van een zelfstandig ondernemer kan soms eenzaam zijn. Vooral als je helemaal alleen begint. Dit is niet voor iedereen weggelegd. Je kunt daarom kiezen voor een business center of een kantoorgebouw met een co-working community. Op dergelijkse locaties hebben zich al veel kleine maar ook grote bedrijven gevestigd. Binnen het kantoor heb je gemeenschappelijke ruimtes waar je elkaar kunt ontmoeten. Co-working communitys gaan hierin nog een stapje verder. Ontmoeten, inspireren en samenwerken staan hier centraal. Dit wordt op verschillende manieren gestimuleerd. Wil je meer lezen over co-workingcommunity's lees dan hier. Voorbeelden van co-workingcommunitys vind je hier en hier. 

Flexas.nl plaatst zeer regelmatig startende ondernemers en startups op de juiste locaties. Wij helpen je dan ook graag bij het vinden van de perfecte eerste kantoorruimte voor jouw bedrijf of startup.