16-19 november: Week van de werkstress. Ontstressen doe je zo.

Flexas.nl geeft je een aantal handvaten om te ontstressen

Je to-do lijst loopt alleen maar op, je collega’s zijn niet bij jouw bureau vandaan te slaan, de telefoon staat roodgloeiend en je mailbox blijft maar vol lopen. Je bent nog maar net terug van vakantie of de werkstress neemt in hoog tempo toe. Stress op kantoor is beroepsziekte nummer 1. In de week van de werkstress wordt hier door meer dan 100 bedrijven aandacht aan besteed. Flexas.nl geeft je een aantal handvaten om werkstress te verminderen!

8 tips tegen werkstress samengevat!tips tegen werkstress

  • Daglicht doet wonderen
  • Kom ik beweging
  • Masseer de stress weg
  • Lachen is gezond
  • Adem in, Aden uit
  • To-do lists en deadlines zijn jouw beste vriend
  • Het ego in jou
  • Accepteren en leren

1. Daglicht doet wonderen

We hebben al eens eerder benoemd dat natuurlijk licht goed is voor de productiviteit, maar het vermindert ook de werkstress. Werkplekken met natuurlijke elementen, zoals daglicht en echte planten, verminderen de werkstress en verhogen de concentratie (bron: human spaces report). Bovendien doet natuurlijk (zon)licht wonderen voor je humeur!

2. Kom in beweging

Het beste medicijn tegen werkstress is bewegen! Het is al vaak bewezen dat beweging werkstress beduidend vermindert én al helemaal als je dit doet in de frisse buitenlucht. Dus voel jij je gefrustreerd, gestrest of onrustig? Of ben je gewoon heel chagrijnig en zie je op tegen die vergadering van vanmiddag? Laat de auto staan en stap op de fiets! Neem je trap in plaats van de lift, haal een frisse neus tijdens de lunchpauze of ga er na een drukke dag nog even uit voor een avondwandeling.

3. Masseer de stress weg

Je hebt in het (dag)licht naar kantoor gefietst maar bent nog steeds behoorlijk zenuwachtig voor die geplande vergadering. Het masseren van je handen is dé oplossing! Door je te concentreren op je handpen word je rustig en neemt de werkstress af. Zo werk het: masseer met je duim en wijsvinger de acht vliesjes tussen je vingers. Knijp daarna met je rechterduim en rechterwijsvinger vijf seconde in het topje van je linkerduim. Doe dit tien keer en doe dan hetzelfde met je rechterduim.

4. Lachen is gezond 

Gemiddeld lachen volwassenen maar vier keer per dag. Een goede lachbui is een goede manier om de werkstress snel uit je lichaam te laten verdwijnen. Bovendien is het goed voor je bloeddruk en wordt het gelukshormoon aangemaakt. Win win dus. Denk nog eens terug aan die komische situatie van afgelopen weekend, kijk naar die gekke foto van je vriend of vriendin, zoek een office-prank op YouTube of schakel een grappige collega in: altijd blijven lachen!

5. Adem in, Adem uit.

Naast beweging is ontspanning goed om werkstress te verminderen. Op een drukke werkdag lijkt het verstandig om non-stop door te werken, maar het tegendeel is bewezen. Door alleen maar door te werken en te weinig rust te nemen, is de kant groot dat je alleen maar sneller in de stress schiet. Je hersenen krijgen geen kans meer om alle informatie te verwerken en je gaat minder helder nadenken. Het is daarom beter om een aantal korte pauzes per dag in te lassen. Neem jezelf bijvoorbeeld voor om een half uur door te werken en las dan een korte pauze in. Een paar minuten nietsdoen of stilzitten geeft je de gelegenheid om alles weer in de juiste proporties te zien en toegang te krijgen tot die stille plek in je hersenen waar je wijsheid en gezond verstand zetelen. Je kunt je ook concentreren op je ademhaling. Door heel rustig in en uit te ademen geef je je lichaam een boost. Het normaliseert je hartritme, vermindert spierspanningen en brengt rust in je hoofd. Kortom: dé perfecte remedie tegen stress.

6. To-do lists en deadlines zijn jouw beste vriend

Een effectieve manier om werkstress te verminderen, is door te werken met een to-do list. Zet taken met een hoge prioriteit bovenaan en werk naar beneden. Door structuur aan te brengen in je werkzaamheden kun je niet alleen niets vergeten, maar blijft het ook niet voortdurend door je hoofd spoken en krijg je dus meer rust en minder werkstress. Streep iedere voltooide taak weg, daar krijg je energie van. Probeer bovendien vrede te sluiten met deadlines. De taak bovenaan je lijst die over een uur af moet, is niet het probleem. Wel het constant nadenken daarover.  

7. Het ego in jou

Het ego in jou wil zich continu bewijzen. Het ego wilt dat je uniek bent en het ego heeft maar 1 opdracht: zichzelf in stand houden. Denk er maar eens over na hoe gestrest je wordt als je jezelf steeds met anderen vergelijkt en jezelf afkraakt. Het is heel uitputtend om je steeds druk te maken om wat anderen van je vinden. Conclusie: rem je ego af. Houd je gedachten en gedrag nauwlettend in de gaten. Nederigheid en geduld zijn hierbij de sleutelwoorden.

8. Accepteren en leren

‘Chaos is de wet van de natuur. Orde is een droom van de mens’. Iedereen heeft weleens een chaotische dag. Het beste wat je kunt doen op z’n dag en je erbij neerleggen dat het je af en toe zal overkomen. Geef je over aan chaos en doe afstand van de behoefte om alles onder controle te houden of bepaalde resultaten te willen voorspellen. Door het te accepteren zul je leren dat je op z’n dag minder stress ervaart. Zelfmedelijden zal jou op zulke dagen niet verder helpen. Vraag jezelf dus niet af: ‘Waarom moet mij dit nu weer overkomen?’. Probeer erom te lachen (want lachen is gezond) en maak er het beste van.

Tot slot

Dit zijn slechts enkele handvaten om werkstress te verminderen. Als jij (te) vaak werkstress ervaart, overleg dan met jouw leidinggevende hoe jullie dit kunnen verminderen.

Blogcategorie